Thursday, November 16, 2006

Ποδήλατο στην Αθήνα - μέρος ΙΙ:Η ταχύτητα

Αυτή η εγγραφή έρχεται σε συνέχεια της συζήτησης που είχαμε στην εγγραφή Ποδήλατο στην Αθήνα; Χαρά στο κουράγιο σου!. Εκεί είχα γράψει για την επικινδυνότητα, που για πολλούς είναι ο βασικότερος λόγος που τους αποτρέπει από την ποδηλασία στην πόλη.

Ένας άλλος λόγος είναι η ταχύτητα. Υπάρχει η εντύπωση ότι το ποδήλατο είναι ένας αργός τρόπος μετακίνησης, που κατ’ ουσία έχει αξία μόνος ως μέσο αναψυχής (ήτοι βολτούλες το Σαββατοκύριακο στην εξοχή) ή αθλησης.

Ε, όχι δα. Δε θα επικαλεστώ στατιστικές και νούμερα, όπως πολύ επιτυχημένα γίνεται στο καλό άρθρο “Το εκλαμβανόμενο κόστους του να ποδηλατείς”, αλλά θα αρκεστώ στην καθημερινή δική μου εμπειρία.

Χρησιμοποιώ ποδήλατο για τη μετακίνηση από και προς το γραφείο μου. Η απόσταση που διανύω είναι 5.1 χιλιόμετρα το πρωί και άλλα τόσα το μεσημέρι. Με το ποδήλατο, από τη στιγμή που θα βγω από την πόρτα του σπιτιού μου, μέχρι την ώρα που θα ανοίξω την πόρτα του γραφείου, μεσολαβούν περίπου 16-20 λεπτά. Η διάρκεια δεν εξαρτάται σχεδόν καθόλου από την κίνηση. Αντίθετα, όσες φορές έχω κατέβει με το αυτοκίνητο, κάνω γύρω στα 25 λεπτά να φτάσω κοντά στο γραφείο (ανάλογα με την κίνηση, έχω κάνει και 15, έχω κάνει και 45) και από εκεί και πέρα αρχίζει η περιπέτεια του παρκαρίσματος. Συνολικά, με το αυτοκίνητο θέλω περί τα 40 λεπτά για τη μετακίνηση “από πόρτα σε πόρτα” - δηλαδή η διαδρομή διαρκεί υπερδιπλάσιο χρόνο!

Ενδεικτικά την προηγούμενη εβδομάδα, κατέβηκα τη Δευτέρα με το ποδήλατο και την τρίτη με το αυτοκίνητο. Και τις δυο μέρες έφυγα στις 8:45. Τη Δευτέρα έφτασα στο γραφείο στις 9:02, ενώ την Τρίτη στις 9:22!. Προφανώς η μέτρηση αυτή δεν αρκεί για επιστημονικά συμπεράσματα, αλλά είναι, όπως προανέφερα, ενδεικτική.

Σίγουρα, το πόσο γρήγορα, ιδίως σε σχέση με το αυτοκίνητο, μπορεί να κινηθεί κανείς στην Αθήνα, εξαρτάται από τις διαδρομές που κάνει. Για παράδειγμα, αυτός που μένει στην Ηλιούπολη και δουλεύει στο Ψυχικό (άρα πρέπει να κινηθεί στην Κατεχάκη, έναν πολύ άσχημο και επικίνδυνο για ποδηλάτες δρόμο) θα κινηθεί εκ των πραγμάτων πιο αργά με το ποδήλατο (εκτός κι αν έχουμε κανένα - όχι σπάνιο - ασφυκτικό μποτιλιάρισμα μετά την έξοδο της Περιφερειακής Υμηττού προς Καρέα). Οι περισσότερες διαδρομές πάντως σητν ευρύτερη περιοχή της Αθήνας μπορούν να γίνουν με αιφνιδιαστικά γρήγορο τρόπο από έναν ποδηλάτη.