Όταν κάποιος ξεμένει από επιχειρήματα και δικαιολογίες, μπορεί πάντα να καταφύγει σε μια παροιμία. Κάλλιο αργά παρά ποτέ λοιπόν και η παρουσίαση του Bromtpon επιτέλους εμφανίζεται στο “Ποδηλατώντας στην πόλη”!
Εμφάνιση
Όλα σχεδόν τα αναδιπλούμενα ξεχωρίζουν στην εμφάνιση και τα Brompton δεν αποτελούν εξαίρεση - το αντίθετο! Οι μικροί τροχοί των 16′’ και η καμπύλη του οριζόντιου σωλήνα τα κάνουν να διακρίνονται από μακριά. Το πιο ενδιαφέρον είναι το πώς κάποια χαρακτηριστικά, που εκ πρώτης όψεως ξενίζουν, αναδεικνύονται ως σημαντικές και ευφυείς ιδέες όταν κάποιος ασχοληθεί με το (ανα)δίπλωμα του ποδηλάτου. Για παράδειγμα, το μικρό γατζάκι κάτω από το τιμόνι που φαίνεται αρχικά περιττό, είναι αυτό που κρατάει το τιμόνι κλειστό κατά τη θέση αναδίπλωσης. Εκεί, δεν μπορεί κανείς παρά να βγάλει το καπέλο στον Andrew Ritchie, εμπνευστή και σχεδιαστή των Brompton.
Το ποδήλατο της δοκιμής ήταν κόκκινο, εξοπλισμένο με σχάρα, και είχε το πιο συνηθισμένο τιμόνι M-Type, που ταιριάζει σε ποδήλατο πόλης και δίνει όρθια θέση οδήγησης (άλλες επιλογές για τους αγοραστές είναι το πιο touring P-Type, που δίνει δυο διαφορετικές λαβές, και το χαμηλότερο και πιο sportif S-Type). Σύμφωνα με την ονοματολογία της Brompton, το μοντέλο καλείται M6R (σημείωση - η αρχική αναφορά στα τιμόνια περιείχε λάθη που διορθώθηκαν εκ των υστέρων).
(Ανα)διπλώνοντάς το
Ο τρόπος αναδίπλωσης του Brompton είναι αριστουργηματικός. Όταν είναι κλειστό σου δίνει την εντύπωση ότι ούτε ένα εκατοστό της κατασκευής του δεν είναι περιττό, αλλά όλα δένουν αρμονικά. Το δίπλωμά του συνίσταται στις εξής κινήσεις:
α. Απασφάλιση του πίσω ψαλιδιού και μετακίνηση του πίσω τροχού κάτω από τον οριζόντιο σωλήνα
β. Δίπλωμα του οριζόντιου σωλήνα και θέση του μπροστινού τροχού παράλληλα προς τον πίσω
γ. Χαμήλωμα του παλουκόσελου
δ. Δίπλωμα του τιμονιού
ε. Δίπλωμα του αριστερού πεταλιού (το δεξί δε χρειάζεται δίπλωμα γιατί είναι εντός του διπλωμένου \”πακέτου\”
Η διαδικασία ίσως να φαίνεται πολύπλοκη αλλά στην πραγματικότητα είναι κατανοητή και αρκετά γρήγορη. Προσωπικά, μου έπαιρνε κάπου 25′’ - 30′’ μόλις εξοικειώθηκα. Ενδεικτικά το Dahon Boardwalk που έχω το διπλώνω σε περίπου 12′’ - 15′’.
Όταν το ποδήλατο είναι διπλωμένο, μπορεί κανείς να το σύρει πάνω στις ρόδες που βρίσκονται τοποθετημένες στη σχάρα. Το μοντέλο της δοκιμής ήταν εξοπλισμένο με τα Easy Wheels, που ήταν αρκετά μεγάλα ώστε να κάνουν τη μεταφορά πολύ εύκολη. Διατίθενται επίσης και οι standard, προφανώς πιο δύσχρηστοι τροχοί, ενώ τα μοντέλα χωρίς σχάρα έρχονται με ένα τροχό πάνω από το πίσω φτερό.
Το ποδήλατο δε διαθέτει stand, αλλά στέκεται εφαρμόζοντας το πρώτο βήμα της διαδικασίας διπλώματος, δηλαδή απασφαλίζοντας το πίσω ψαλίδι και φέρνοντας τον πίσω τροχό κάτω από τον οριζόντιο σωλήνα. Πρόκειται για ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Brompton.
Μου άρεσε ότι μετά το δίπλωμα, οι τροχοί του ποδηλάτου δεν ακουμπάνε στο δάπεδο, καθώς επίσης και ότι κατά τη μεταφορά (π.χ. σήκωμα για να το βάλεις στο πορτπαγκάζ) το ποδήλατο μένει κουμπωμένο στη διπλωμένη θέση
Επειδή αναφέρθηκαν στοιχεία εξοπλισμού, αξίζει να μεταφέρω ότι κάθε Brompton είναι χειροποίητο και μπορεί να κατασκευαστεί κατά παραγγελία, σύμφωνα με τα γούστα (και τα χρήματα!) του πελάτη. Ενδεικτικά, είναι ζήτημα επιλογής το χρώμα, το είδος τιμονιού, τα συστήματα αποσκευών, ταχυτήτων και φωτισμού, η σέλα, η χρήση τιτανίου σε κάποια περιφερειακά κλπ. Η εδώ αντιπροσωπεία έχει ένα στοκ από μοντέλα προτεινόμενων προδιαγραφών για όσους δεν επιθυμούν τόσο μεγάλη παραμετροποίηση.
Οδηγώντας το
Σε γενικές γραμμές το ποδήλατο είναι σβέλτο και ευέλικτο. Δε μου έδωσε την εντύπωση της λεπτεπίλεπτης κατασκευής, χωρίς πάντως να του φερθώ και βάναυσα. Δεν παρουσίασε πάντως, σε αυτή τη σύντομη συμβίωση, ανησυχητικούς θορύβους ή ενοχλητική ευκαμψία του σκελετού ή του τιμονιού. Δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορο σε τελική ταχύτητα (16\’\’ τροχοί είναι αυτοί), αλλά επιταχύνει πολύ εύκολα.
Άξιο αναφοράς είναι το σύστημα ταχυτήτων. Το ποδήλατο (το σύνηθες στα μοντέλα που προορίζονται για την ελληνική αγορά) είχε εσωτερικό σασμάν 3 ταχυτήτων και δύο εξωτερικά γρανάζια στον πίσω τροχό. Η σχετικά φτηνή αυτή λύση δίνει 6 ταχύτητες, αλλά και ένα περίεργο τρόπο χρήσης τους, γιατί το μεν εσωτερικό σασμάν αλλάζει χωρίς να κάνει πετάλι ο οδηγός, ενώ τα εξωτερικά γρανάζια με πετάλι. Επίσης, τα χειριστήρια ξενίζουν στην αρχή - ο δεξιός επιλογέας αλλάζει τις 3 εσωτερικές ταχύτητες και ο αριστερός τα δύο εξωτερικά γρανάζια. Άυτό σημαίνει ότι ο αριστερός δίνει μια ευκολότερη ή δυσκολότερη παραλλαγή της ταχύτητας που έχει θέσει ο δεξιός επιλογέας. Η πολυπλοκότητα του συστήματος υποθέτω ότι οφείλεται σε περιορισμούς που επιβάλλει ο σχεδιασμός αναδίπλωσης του ποδηλάτου. Στη χρήση πάντως, μετά το αρχικό ξάφνιασμα, συνηθίζεται χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.
Ζώντας το
Κατά τις 7 μέρες που είχα το Brompton στη διάθεσή μου, το χρησιμοποίησα για την καθημερινή μου διαδρομή από και προς το γραφείο μου, καθώς και για δυο μικρές βόλτες της τάξης των 10 χλμ. Συνολικά διάνυσα περίπου 100 χλμ, ενώ μπήκα μια φορά σε λεωφορείο και μια σε μετρό, στα πλαίσια της δοκιμής.
Οι εντυπώσεις μου είναι πολύ καλές. Το ποδήλατο ρολάρει εξαιρετικά (το μοντέλο της δοκιμής είχε λεπτά λάστιχα της Brompton), φρενάρει ικανοποιητικότατα, είναι πολύ ευέλικτο, προσφέρει μελετημένες δυνατότητες μεταφοράς αντικειμένων, διπλώνει καταπληκτικά και έχει μια ευχάριστη αύρα εκκεντρικότητας!
Επίλογος
Αν μου ζητούσαν μια καταγραφή των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του Brompton που δοκίμασα, θα κατάληγα σε κάτι σαν κι αυτό:
+ Το αναδιπλωμένο ποδήλατο πιάνει ελάχιστο χώρο και μεταφέρεται πολύ εύκολα
+ Οι εσωτερικές ταχύτητες με όλα τα εγγενή τους πλεονεκτήματα
+ Πολυ ποιοτική κατασκευή
+ Ευέλικτο στην οδήγηση
+ Άνετο στην αστική χρήση
+ Μεγάλες δυνατότητες παραμετροποίησης κάθε αγοράς
- Ελαφρώς πολύπλοκο στη χρήση σύστημα ταχυτήτων
- Ακριβότερο από τον ανταγωνισμό
Αυτή η λίστα όμως ίσως και να μη σημαίνει τίποτα. Στο μυαλό μου τα πράγματα είναι ξεκαθαρισμένα: Το βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Brompton είαι το ελάχιστο μέγεθός του όταν είναι διπλωμένο και η ευκολία μεταφοράς, σε μια κατασκευή που παραμένει πραγματικό ποδήλατο (άρα δε μιλάμε για οχήματα ειδικών συνθηκών τύπου A-Bike). Αν θέλετε το μικρότερο και ευκολότερο στη μεταφορά αναδιπλούμενο ποδήλατο, δεν ξέρω τι μπορεί να το ανταγωνιστεί. Από εκεί και πέρα, εναπόκειται στον καθένα να αξιολογήσει το αν πράγματι χρειάζεται το πλεονέκτημα αυτό και είναι διατεθειμένος να πληρώσει την αντικειμενικά υψηλή τιμή αγοράς.
Ευχαριστώ πολύ την Action 3 και το Βαγγέλη προσωπικά για τη διάθεση του ποδηλάτου για τις ανάγκες της δοκιμής και όλους για την υπομονή μεχρι τη δημοσίευση αυτής της παρουσίασης.
Κλείνοντας, έχουμε και μερικές bonus φωτογραφίες που δείχνουν το Brompton και το Dahon Boardwalk δίπλα-δίπλα, διπλωμένα και ανοικτά. Σημειωτέον ότι στο Dahon μου έχω αντικαταστήσει τα αναδιπλούμενα πετάλια με συμβατικά.
Tuesday, May 4, 2010 at 11:21:43
Αφού ευχαριστήσω για την παρουσίαση, μία μικρή διευκρίνηση.
Τα τιμόνια του brompton σήμερα έιναι:
M type ( το κλασσικό )
S type ( το σπορτίβ )
P type ( το πολλαπλών λαβών)
at 11:30:56
Ευχαριστώ για τη διόρθωση Βαγγέλη! Οπότε να υποθέσω ότι το μοντέλο που οδήγησα ήταν ένα M6R.
at 13:15:20
Είναι στα υποψην. Καποια στιγμή θα παρω ενα brompton. Για την ώρα βολεύομαι με ενα παλιό κουρσι για τις καθημερινές μου μετακινήσεις.
at 14:57:30
Συγχαρητήρια!! Πολύ καλό το άρθρο σου!
Ερώτηση:
Συγκριτικά στην οδήγηση πως σου φάνηκε; Οι ταχύτητες Brompton δεν είναι πιο σκληρές και δύσκολες από τις ταχύτητες του Dahon Broadwalk;
at 16:28:45
Όταν λες “σκληρές και δύσκολες”, αναφέρεσαι στον επιλογέα ή στις σχέσεις που προσφέρει το σαζμάν; Σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του, το 6-τάχυτο Brompton προσφέρει σχέσεις 33′’ - 99′’, ενώ το ντεραγιέ Dahon Neos που έχει το Dahon μου προσφέρει 34′’ - 93′’. Το κατά τι μικρότερο εύρος διανέμεται σε 7 ταχύτητες, οπότε η κλιμάκωση είναι ομαλότερη.
Για τον επιλογέα έχω γράψει. Σκληρός δεν είναι επ’ ουδενί, αλλά η λογική του μπερδεύει λίγο στην αρχή.
Thursday, July 1, 2010 at 23:51:13
Έχω το Brompton 11 μήνες, είμαι “ερωτευμένος” μαζί του όπως την πρώτη μέα που το αγόρασα. ΜΟΝΑΔΙΚΟ!
Friday, July 2, 2010 at 19:23:28
ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΡΕ ΦΙΛΕ.
Saturday, July 3, 2010 at 08:59:14
Η ασφάλεια και η αξιοπιστία για ένα ποδηλάτη, ο οποίος δεν έχει άλλο μεταφορικό μέσο είναι πολύ σημαντική. Άσε που μέσα σε ένα χρόνο έχεις κάνει απόσβεση…
Sunday, July 4, 2010 at 13:00:51
ΕΝΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΜΕΣΟ ΔΕΝ ΘΑ ΔΩΣΕΙ 1000 ΕΥΡΩ ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΑΝΑΔΙΠΛΟΥΜΕΝΟ.
at 18:01:51
Γιατί το λες αυτό Νίκο; Δεν υπάρχει το ενδεχόμενο κάποιος να κινείται αποκλειστικά με το ποδήλατό του, να τον βολεύει πολύ ο συνδυασμός ΜΜΕ με ποδήλατο και άρα να επιλέξει να δώσει ένα χρηματικό ποσό που είναι όντως μεγάλο για ποδήλατο, αλλά σε σχέση με το κόστος αγοράς και χρήσης αυτοκινήτου ή μηχανής είναι ελάχιστο;
Σε κάθε περίπτωση, τα λεφτά δεν μετριούνται με τον ίδιο τρόπο από όλους. Όπως έγραψα και στην παρουσίαση, “Αν θέλετε το μικρότερο και ευκολότερο στη μεταφορά αναδιπλούμενο ποδήλατο, δεν ξέρω τι μπορεί να το ανταγωνιστεί. Από εκεί και πέρα, εναπόκειται στον καθένα να αξιολογήσει το αν πράγματι χρειάζεται το πλεονέκτημα αυτό και είναι διατεθειμένος να πληρώσει την αντικειμενικά υψηλή τιμή αγοράς.”
Friday, July 9, 2010 at 22:44:15
Εγώ Νίκο δεν έχω μεταφορικό μέσο παρά μόνο το Bromton μου και τα έδωσα τα 1000 γιατί η ζωή μου έγινε ακόμα πιο εύκολη.