Tuesday, December 8, 2009

Big Fish - μια άλλη πρόταση στα αναδιπλούμενα

Σίγουρο χαρτί τα Dahon, εγγύηση ποιότητας τα Brompton, θρίαμβος του design τα Strida… αλλά μήπως υπάρχει χώρος και για κάτι διαφορετικό;

Δεν ξέρω την απάντηση, αλλά ξέρω ότι η είδηση της κυκλοφορίας του εκ Σλοβενίας Big Fish μου κέντρισε το ενδιαφέρον και όταν έμαθα ότι εισάγεται στην Ελλάδα, κατάφερα να εξασφαλίσω μερικές μέρες συμβίωσης με το ποδήλατο, ώστε να το παρουσιάσω σε αυτές εδώ τις σελίδες.

Τι εστί Big Fish;
Έστιν ουν Big Fish ποδήλατον αναδιπλούμενο με τροχούς 16 ιντσών, 3 εσωτερικές ταχύτητες, σκελετό χωρίς σύνδεσμο (!), όρθια θέση οδήγησης και γρήγορο σύστημα (ανα)δίπλωσης.

Εμφάνιση
Κατά τη γνώμη μου είναι ομορφότατο και ιδιαίτερο. Το μοντέλο της δοκιμής ήταν πορτοκαλί, ενώ στην Ελλάδα έρχεται και σε μαύρο. Οι οριζόντιοι σωλήνες του σκελετού σχηματίζουν δύο χαρακτηριστικές καμπύλες που, με λίγη δημιουργική σκέψη, μοιάζουν με ψάρι (εξ ου προκύπτει και το όνομα). Ο πάνω οριζόντιος σωλήνας είναι διπλός, ενώ, όπως σε όλα τα αναδιπλούμενα με μικρούς τροχούς, παλουκόσελο και τιμόνι έχουν πολύ μεγάλο μήκος. Ο προσεκτικός παρατηρητής θα παραξενευτεί από λεπτομέρεις όπως τα μικρά, επενδεδυμένα στην άκρη τους με καουτσούκ, εξογκώματα στο μπροστινό πηρούνι. Η σημασία τους φαίνεται όταν το ποδήλατο είναι διπλωμένο.

Διπλώνοντας και ξεδιπλώνοντας
Το δίπλωμα του Big Fish ίσως να φαίνεται αρχικά δύσκολο και περίεργο, αλλά τελικά συνηθίζεται εύκολα και είναι και πολύ σβέλτο (γύρω στα 15-20 δευτερόλεπτα, όπως δηλαδή τα Dahon). Τα βήματα για το δίπλωμα του ποδηλάτου είναι τα εξής:
1) Περιστροφή του τιμονιού 180 μοίρες, απασφάλιση του συνδέσμου στο μπροστινό τροχό και σπρώξιμο του τροχού ανάμεσα στοα παράλληλα σίδερα του διπλού κάτω οριζόντιου σωλήνα του ποδηλάτου.
2) Άνοιγμα της ασφάλειας του τιμονιού και των δύο βραχιόνων του.
3) Απασφάλιση του πίσω ψαλιδιού και σπρώξιμό του προς τα κάτω - έτσι ο πίσω τροχός μαζεύεται κοντά στη μεσαία τριβή.
4) Κατέβασμα του παλουκόσελου.
Το ξεδίπλωμα συνίσταται στην ακριβώς ανάποδη διαδικασία. Το διπλωμένο ποδήλατο είναι αρκετά πιο ογκώδες από ένα Dahon, πολλώ δε μάλλον ένα Brompton, και αν χρειαστεί να το σηκώσει κανείς για να το μετακινήσει, είναι μάλλον άβολο. Επιπλέον δεν υπάρχει κάποια πρόβλεψη για τη στερέωση των βραχιόνων του τιμονού, οι οποίου ταλαντεύονται όταν το διπλωμένο ποδήλατο μετακινείται. Απ’ την άλλη, παρατηρώ στο σύστημα αυτό δύο σημαντικά πλεονεκτήματα: Επιτρέπει την εύκολη μετακίνησή κυλώντας το ποδήλατο πάνω στην πίσω ρόδα (πολύ πιο ομαλά απ’ ότι ένα Dahon για παράδειγμα, που κατ’ ουσία δεν είναι σχεδιασμένα για μετακίνηση με αυτόν τον τρόπο) και δε υποβιβάζει την ακαμψία του σκελετού με την τοποθέτηση κάποιου σύνδεσμου στο μέσο του. Ένα πρόσθετο πλεονέκτημα είναι ότι όταν το ποδήλατο είναι διπλωμένο οι ρόδες του δεν ακουμπούν στο έδαφος και έτσι γλυτώνει λίγη λάσπη και η μοκέτα…
Τελικά πάντως, για μετακίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς, το μεγάλο σχετικά μέγεθος του διπλωμένου ποδηλάτου ίσως να είναι αποτρεπτικό.

Στην οδήγηση
Άνετο και αργό. Αυτές οι δυο λέξεις χαρακτηρίζουν την οδική συμπεριφορά του Big Fish. Η όρθια θέση οδήγησης δεν ευνοεί την ταχύτητα και την ευελιξία, αλλά προσφέρει καλή ορατότητα και άνεση στις αστικές διαδρομές. Παρ’ όλα αυτά το ποδήλατο είναι ευέλικτο, λόγω των μικρών τροχών του. Είναι και αρκετά στιβαρό, αλλά το μπροστινό πηρούνι (το οποίο αναδιπλώνεται) παρουσιάζει μια αστάθεια που με προβλημάτισε. Αυτό που με προβλημάτισε περισσότερο πάντως είναι το μπροστινό φρένο, που ήταν αναποτελεσματικό και οι μανέτες ταίριαζαν μόνο σε χαμηλής κατηγορίας ποδήλατο. Τελικά πιο πολύ φρέναρα με το πίσω φρένο τύπου “κόντρα”, το οποίο βρήκα βολικό, αλλά σίγουρα ένα καλό μπροστινό φρένο είναι απαραίτητο. Δε με άφησαν παραπονεμένο και οι ταχύτητες του ποδηλάτου, αν και ο περιορισμένος αριθμός τους (3) προφανώς φαίνεται από την απότομή κλιμάκωση και από την έλλειψη μιας παραπάνω ταχύτητας για αυτόν που θέλει να κινηθεί γρήγορα. Οι αλλαγές πάντως είναι γρήγορες (και καθότι πρόκειται για εσωτερικές ταχύτητες, αλλαγές γίνονται και εν στάσει) και οι περισσότερες ανηφόρες αντιμετωπίζονται χωρίς πρόβλημα.

Σκόρπιες σκέψεις και απολογισμός
- Το ποδήλατο κατά την παραλαβή του ήταν εντελώς αρρύθμιστο. Ξεφούσκωτα λάστιχα, δαγκάνες φρένων που ακουμπούσαν στους τροχούς, μη σφιγμένες ντίζες κλπ. Η Telemarketing με διαβεβαίωσε ότι αυτό συνέβη συμπτωματικά, επειδή δεν είχε ενημερωθεί εγκαίρως το κατάστημα από το οποίο το παρέλαβα. Για να μην αδικήσω πάντως το Big Fish και επειδή δεν έχω ιδέα από ρύθμιση εσωτερικού σασμάν και φρένων “κόντρα”, το πήγα από το Φρειδερίκο για ένα αρχικό service.
Προέβαλα στην Telemarketing την απορία μου για το πώς θα υποστηρίξουν το ποδήλατο, αφού δεν είναι επαγγελματίες του ποδηλατικού χώρου αλλά κάνουν γενικό εμπόριο. Μου είπαν ότι σε συνεργασία με τεχνικούς ποδηλάτων θα υποστηρίξουν τεχνικά τους πελάτες τους.
Η τιμή του ποδηλάτου είναι στα 555 ευρώ (συμπεριλαμβάνονται τα φώτα τύπου led - δεν τα δοκίμασα καθόλου). Θεωρώ ότι είναι μάλλον τσιμπημένο, λαμβάνοντας υπ’ όψη και τον ανταγωνισμό που δίνει καλύτερες λύσεις στα χρήματα αυτά. Πάντως λόγω του ιδιαίτερου design το Big Fish ξεχωρίζει και αυτό έχει τη σημασία του για πολλούς.
Το εσωτερικό πίσω κέντρο είναι πολύ καλή επιλογή. Τα γρανάζια του σασμάν δε μένουν ακάλυπτα, οι αλλαγές γίνονται και εν στάσει (χρήσιμο όταν σταματάμε στις ανηφόρες), ενώ και η εμφάνιση του ποδηλάτου είναι πιο “καθαρή”. Θα ήθελα πάντως να το δω και με το 7άρι ή 8άρι Nexus.
Το Big Fish είναι γενικά ένα καλό ποδήλατο. Θα το χαρακτήριζα εξαιρετικό, αναλογιζόμενος ότι πρόκειται για την πρώτη προσπάθεια της εταιρίας στο χώρο των αναδιπλούμενων. Δυστυχώς πάσχει από κάποιες παιδικές ασθένειες (κακό μπροστινό φρένο, αστάθεια πηρουνιού, μη στήριξη του τιμονιού όταν είναι αναδιπλωμένο) που με προβληματίζουν, ιδίως σε σχέση με την τιμή του. Η κατασκευάστρια εταιρία πάντως με διαβεβαίωσε ότι γίνονται ενέργειες για να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα, πράγμα που μου δίνει ελπίδες για μια ακόμα καλύτερη συνέχεια.

Φωτογραφίες
Η αναδίπλωση σε βήματα:

unfold3.jpg
unfold4.jpg
unfold5.jpg
unfold6.jpg
unfold7.jpg

Λεπτομέρειες:

detail1.jpg
details2.jpg
detail3nexus.jpg

Δε λερώνω το πάτωμα!

notouch.jpg

Δίπλα σε ένα “κανονικό” ποδήλατο:

next1.jpg
next2.jpg

Και διπλωμένο δίπλα σε ένα Dahon:

vsdahon1.jpg
vsdahon2.jpg

 

(Σημείωση: Γνωρίζω ότι αυτή η παρουσίαση έχει αργήσει απελπιστικά και ζητώ συγγνώμη τόσο από τους επισκέπτες του site, στους οποίος έχω αναγγείλει την παρουσίαση πριν από 7 περίπου μήνες, όσο και από την Telemarketing, που μου παραχώρησε χωρίς όρους το ποδήλατο για ένα σχεδόν μήνα).