Τετάρτη, Μαΐου 4, 2011

Και εγένετο ποδήλατο

Έχω πραγματικά θαυμάσει και ζηλέψει κάποιες εργασίες αναπαλαίωσης/ανακατασκευής παλιών ποδηλάτων, που έχω δει κατά καιρούς. Έτσι, εδώ και αρκετούς μήνες αποφάσισα να προχωρήσω κι εγώ σε ένα τέτοιο project με εξαρτήματα που θα έβρισκα μεταχειρισμένα, ψάχνοντας σε αγγελίες. Δε βιάστηκα καθόλου και εξ αρχής έθεσα κάποια βασικά κριτήρια:

- Θέλω ένα ποδήλατο για χρήση σε πόλη και εκδρομές
- Με νοιάζει να είναι άνετο και να μπορεί να φορτωθεί.
- Μου αρέσουν οι σιδερένιοι σκελετοί και τα ξερά πηρούνια
- Μου αρέσουν οι λεπτοι σωλήνες.
- Το ποδήλατο θα πρέπει να έχει γρανάζωμα MTB για τις πολλές ανηφόρες κοντά στο σπίτι μου.
- Θα ήθελα να έχει τιμόνι butterfly ή moustache ή και drop.
- Θα ήθελα κατά το δυνατόν να κάνω εγώ το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας.

Κάπου στην πορεία, το τελευταίο κομμάτι ξεχάστηκε. Λίγο η έλλειψη όσου ελεύθερου χρόνου ήθελα, λίγο η έλλειψη εργαλείων, λίγο η αμφιβολία για τη συμβατότητα κάποιων εξαρτημάτων με το σκελετό, με έκαναν να περιοριστώ σε βοηθητικές κυρίως εργασίες.

Βρήκα λοιπόν στην αρχή ένα μεταχειρισμένο σκελετό 16-17 χρόνων. Χειροποίητος, βρεταννικός, από φτηνό ποδηλατάκι της εποχής. Η μάρκα του ήταν η γνωστή Dawes, αλλά στο σκελετό έγραφε μόνο το γενικό “Dawes MTB” και είχε και αυτοκόλλητα που έγραφαν “Handbuilt” και “British Made”.
original1.jpg

original2.jpg

Τιμόνι, δισκοβραχίωνας, μεσαία τριβή και διάφορα άλλα μικροεξαρτήματα ήταν σε κάκιστη κατάσταση. Τα αφαίρεσα, αφού κατάφερα να σπάσω έναν εξολκέα δισκοβραχίωνα, και ο σκελετός έγινε κάπως έτσι.

dawes.jpg

Αρκετή σκουριά και μικροπροβληματάκια. Στο πηρούνι ας πούμε είχε σπάσει και κολλήσει από τη σκουριά μέσα στη υποδοχή των φρένων μια βίδα.

Μετά καθάρισα και προετοίμασα το σκελετό για βαφή, λαμβάνοντας υπ’ όψη μου τις πολύ καλές συμβουλές που βρήκα στο podilates.gr. Μάσκαρα επιμελώς τα κομμάτια που είχαν σπειρώματα και, επειδή δεν έβρισκα βίδες, όσο μεγάλες χρειαζόμουν, χρησιμοποίησα μια μεγάλη ντίζα που έκοψα με σέγα, ροδέλες και παξιμάδια, για να καλύψω το καβούκι της μεσαίας τριβής και το λαιμό του πηρουνιού. Πήγα μετά σκελετό και πηρούνι για αμμοβολή και βάψιμο στον Πέττα στην Καβάλας και λίγες μέρες μετά τον παρέλαβα. Είχε κάνει καλή δουλειά - ίσως και εξαιρετική για το κόστος της. Σε μερικά σημεία η βαφή δεν ήταν εντελώς λεία και υπήρχαν μερικά μικροεξογκώματα, σαν κόκκοι αμμου. Επίσης ο σκελετός έκανε λίγο σαν κουδουνίστρα κατά την μεταφορά λόγω των σφαιριδίων της αμμοβολής που είχαν μπει μέσα. Με λίγη υπομονή τα αφαίρεσα.

Στο ενδιάμεσα, μάζευα εξαρτήματα. Κάποια τα είχα ήδη, όπως την υπέροχη Brooks Flyer Special που έβγαλα από το Dahon ή το λαιμό. Κάποια τα αγόρασα από αγγελίες, όπως τους τροχούς, το δισκοβραχίωνα, τη μεσαία τριβή, τα ντεραγιέ και τα λεβιεδάκια ταχυτήτων. Κάποια τέλος, όπως το τιμόνι, τα φρένα και τα λάστιχα, τα αγόρασα καινούργια. Για το τιμόνι, κατέληξα σε τιμόνι τύπου butterfly, αλλά αντί για τα προτεινόμενα κακάσχημα foam grips επέλεξα μαύρη ταινία κούρσας.

Αφού παρέλαβα το σκελετό πέρασα μια μέρα καθαρίζοντας και γυαλίζοντας (WD40, Coca Cola, ξύδι, λεπτό συρματάκι κουζίνας) και εν τέλει τα πήγα όλα μαζί στο Φρειδερίκο. Με χαρακτηριστική καθυστέρηση, ένα μήνα μετά (!), κι αφού παίδεψα φαντάζομαι το Δημήτρη με διάφορα μη αναμενόμενα μερεμετάκια που χρειάστηκε να κάνει, παρέλαβα ένα ποδήλατο που βρίσκω πολύ όμορφο και στις πρώτες μας βόλτες (είναι βέβαια και ο μήνας του μέλιτος ακόμα) με ικανοποιεί.

new1.jpg

new2.jpg

new3.jpg

new4.jpg

new5.jpg

Με γεια μου.

  1. Λούλης Κουκλεντές

    Πέμπτη, Μαΐου 5, 2011 - 09:43:33

    Δε σε πειράζει που ο σκελετός είναι βαρύς; Και μήπως ξέρεις και το βάρος του ποδηλάτου συνολικά, btw; Κατά τα άλλα, ωραία δουλειά, μερακλίδικη, μπράβο. Και στο dahonάκι τι σέλα έβαλες τώρα;

  2. Σπύρος

    Πέμπτη, Μαΐου 5, 2011 - 11:12:34

    Δεν είχα ποτέ και ιδιαίτερη εμμονή με το βάρος. Αν είχα ας πούμε, δε θα έβαζα την Brooks, που μόνη της πρέπει να δίνει τουλάχιστον μισό κιλο επιπλέον από μια απλή σέλα. Αν επιδίωκα χαμηλό βάρος, θα πήγαινα σε άλλη σέλα, άλλο τιμόνι και κατά πάσα πιθανότητα σε fixed (ο σκελετός έχει τα κατάλληλα νύχια). Άσε που πέραν του βάρους του ποδηλάτου, έχω και το παιδικό κάθισμα που του βάζω και μαζί ένα παιδί 17 κιλών!

    Το ποδήλατο είναι όντως αρκετά βαρύ πάντως - 12.9 όπως φαίνεται στις φωτογραφίες.

    Το Dahon αυτή τη στιγμή συμβιβάζεται με την παλιά του εργοστασιακή σέλα.

  3. Paris

    Παρασκευή, Μαΐου 6, 2011 - 17:09:18

    Πολύ ωραία δουλειά..Μπορείς να κάνεις μια ανάλυση του κόστους..??

  4. Σπύρος

    Δευτέρα, Μαΐου 9, 2011 - 12:12:06

    Μια προσεγγιστική ανάλυση του κόστους:

    Σκελετός 50 ευρώ
    Αμμοβολή / βάψιμο 35 ευρώ
    Τροχοί 100 ευρώ
    Τιμόνι 18 ευρώ
    Δισκοβραχίωνας/μεσαία τριβή 40 ευρώ
    Φρένα/χειριστήρια/αλυσίδα/λάστιχα/ταινία τιμονιού/λαιμό/παλουκόσελο/συρματόσχοινα/εργασία 190 ευρω
    Λεβιεδάκια ταχυτήτων/ντεραγιέ μπρος πίσω/σέλα/πετάλια τα είχα

    Σύνολο 433

    Με περισσότερη υπομονή και γνώσεις θα μπορούσε να είχε έρθει και φτηνότερα βέβαια.

  5. Νίκος

    Τετάρτη, Μαΐου 11, 2011 - 11:38:59

    Πανέμορφη δουλειά. Κάπου στα Γιάννινα έχω το παλιό μου BMX της Kuwahara, δυστυχώς παρατημένο. Πολύ θα ήθελα να το κάνω ‘καινούριο’ με ένα βαψιματάκι. Έστω και στα γεράματα, θα ήταν μια καλή ευκαιρία για μερικές σούζες!!!

  6. kostas

    Κυριακή, Ιουνίου 12, 2011 - 01:16:59

    Πανέμορφο!!!Τι τιμόνι είναι αυτό?

  7. Σπύρος

    Πέμπτη, Ιουνίου 16, 2011 - 12:57:48

    Το τιμονάκι είναι τύπου Butterfly ή Trekking όπως λέγονται. “Φοριούνται” πολύ στη Γερμανδία, όπου και τα είδα πρώτη φορά. Νομίζω ότι τέτοια είναι και τα τιμόνια που φορούν τα Brompton P-Type. Εγώ το πήρα από το practicalcycles.co.uk.

Ποδηλατικά links

Forum
Ποδηλατ(ισσ)ες
Cyclist Friends

Εταιρίες/Αντιπροσωπείες
Brompton
Dahon
Ideal Bikes
Giant

Online καταστήματα
Cyclist
Foldingbikes.co.uk

Blogs & συμβουλές
spasto.gr
Roadmovie
Sheldon Brown
Bike whenever
Paul Dorn’s Bike Commuting Tips

Κανένα νέο σχόλιο

  • Κανένα σχόλιο

Διαχείριση