Παρασκευή, Ιανουαρίου 12, 2007

Το ποδηλατικό lift του Trondheim

Μια από τις πιο συνηθισμένες δικαιολογίες όσων θεωρούν ότι η Αθήνα είναι ακατάλληλη για ποδήλατο είναι και οι πολλές ανηφόρες της πόλης μας. Σίγουρα, όποιος δε θέλει να ζυμώσει δέκα μέρες κοσκινίζει, αλλά δεν μπορώ να αρνηθώ ότι υπάρχουν και περιοχές στην Αθήνα όπου οι κλίσεις των δρόμων μπορούν να δοκιμάσουν την αντοχή των λιγότερο γυμνασμένων και επίμονων μεταξύ μας.

Τι γίνεται λοιπόν σε αυτές τις περιοχές; Η μεγάλη ανηφόρα είναι απαγορευτική για τον αστικό ποδήλατο; Υπάρχει τρόπος μια πόλη με τις μορφολογικές προδιαγραφές της Αθήνας να γίνει φιλικότερη για τον ποδηλάτη;

Ας δούμε όμως πώς αντιμετώπισε το ζήτημα η πόλη του Trondheim στη Νορβηγία. Πρόκειται για την πόλη, στην οποία βρίσκεται το πρώτο ποδηλατικό lift στον κόσμο.

To Trondheim είναι μια πόλη με πολλές ανηφόρες. Για να προωθήσει τη χρήση του ποδηλάτου στην πόλη, ο δήμος εγκατέστησε το 1993, σε μια ιδιαίτερα απότομα ανηφόρα, με μήκος 130 μέτρα, το εν λόγω lift. Εξωτερικά, φαίνεται σα μια ράγα στη δεξιά άκρη του δρόμου, πάνω στην οποία κινούνται με ταχύτητα 2 μέτρα/δευτερόλεπτο 11 βάσεις, τοποθετημένες ανά 10 περίπου μέτρα. Ο αναβάτης που θέλει να χρησιμοποιήσει το lift τοποθετεί το δεξί του πόδι στη βάση που βρίσκεται στο σημείο εκκίνησης και καθώς η βάση κινείται πάνω στη ράγα, μαζί της κινείται και ο ποδηλάτης.

Δε γνωρίζω πόσο εύκολη είναι η χρήση του lift, αλλά έχω μάθει μερικά ενδιαφέρονται στοιχεία για τα αποτελέσματα της χρήσης του. Το Trondheim είναι σήμερα η πόλη με τη μεγαλύτερη αναλογία χρήσης ποδηλάτου ανά κάτοικο. Το 41% των χρηστών του lift δηλώνουν ότι η ύπαρξή του είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που χρησιμοποιούν το ποδήλατο. Κάθε χρόνο με το lift γίνονται 20-30 χιλιάδες διαδρομές.

Περισσότερα μπορείτε να μάθετε στην επίσημη σελίδα του lift του Trondheim.

Εσείς τι λέτε; Είναι εφικτή μια τέτοια κατασκευή στην Αθήνα; Σε ποιο σημείο θα μπορούσε να εγκατασταθεί ένα ποδηλατικό lift;

lift1.jpg

  1. Σπύρος Παράσχης

    Παρασκευή, Ιανουαρίου 12, 2007 - 13:52:49

    Όπως βλέπετε, η θέση της πολιτείας στην προώθηση της ποδηλασίας σε έναν τόπο είναι πολύ σημαντική. Μην την αφήνετε πάντως να υποκαταστήσει τη σημασία της δικιάς σας προσωπικής θέσης απέναντι στον τρόπο ζωής και μετακίνησής σας. Κοντολογής, μην περιμένετε να αποκτήσουμε ποδηλατικό lift για να κάνετε ποδήλατο στην πόλη μας. Ενδέχεται να είστε στην αναμονή για πολύ καιρό…

  2. Kostas

    Παρασκευή, Ιανουαρίου 19, 2007 - 12:51:43

    Ola oraia kai kala, alla, an katalaba apo to site einai mono gia ey8eies. Ti ginetai se anhforikes diadromes me strofes? An 8elw na anebw to Lykavhtto h monh lysh einai petali kai proponhsh?

  3. xpan

    Δευτέρα, Ιανουαρίου 22, 2007 - 08:57:46

    [i]Εσείς τι λέτε; Είναι εφικτή μια τέτοια κατασκευή στην Αθήνα; Σε ποιο σημείο θα μπορούσε να εγκατασταθεί ένα ποδηλατικό lift;[/i]

    δεν θέλω να ακουστώ γραφικός, άλλα όσο τα αμάξια παρκάρουν στα πεζοδρόμια… μάλλον πουθενά!

  4. Rigelian

    Τρίτη, Ιανουαρίου 23, 2007 - 08:59:08

    Τέτοιο lift στην Αθήνα;
    Χρειάζονται πολλά άλλα να προηγηθούν.
    Όλα τά'χε η Μαργιορή, ο φερετζές της έλειπε!
    Μα είμαστε σοβαροί;;;

  5. Σπύρος

    Τρίτη, Ιανουαρίου 23, 2007 - 09:13:47

    Γεια σου βρε Rigelian με το “Think Positive” motto σου.

    Η λογική του “χρειάζονται πολλά άλλα να προηγηθούν” είναι ο καλύτερος τρόπος για να μην προηγηθεί και να μην ακολουθήσει τίποτα απολύτως.

    Ανέφερα πάντως την περίπτωση του Trondheim όχι επειδή είναι η πατρίδα του Solidd, αλλά επειδή είναι μια περίπτωση πόλης με ποδηλατική ανάπτυξη, χωρίς να είναι επίπεδη.

  6. Κώστας Κόκκινος

    Τρίτη, Ιανουαρίου 23, 2007 - 09:54:55

    Είμαι φανατικός ποδηλάτης και καινούργιος στο site.
    Χρησιμοποιώ το ποδήλατο καθημερινά στη δουλειά (με ένα ATB)και τα σαββατοκύριακα σαν σπόρ (με ΜΤΒ). Μένω Θεσσαλονίκη μια πόλη ιδανική για ποδηλασία αλλά δυστυχώς με σχετικά λίγους ποδηλάτες.
    Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω είναι πως ενώ όσους έχω επιχειρήσει να πέισω για τα ωφέλη της ποδηλασίας συμφωνούν απόλυτα, κανένας δεν αλλάζει τρόπο ζωής και προτιμά μαζοχιστικά να κάθεται στο τιμόνι ακόμα και για μικρές αποστάσεις (Η Θεσσαλονίκη είναι όχι πάνω απο 15 χιλ. απο το ενα άκρο στο άλλο)

  7. Σπύρος

    Τρίτη, Ιανουαρίου 23, 2007 - 13:24:30

    Καλωσήρθες Κώστα.

    Δυστυχώς η θεωρία απέχει από την πράξη. Οι περισσότεροι άνθρωποι εύκολα μπορούν να συμφωνήσουν ότι η ποδηλασία κάνει καλό, ότι το κάπνισμα επιβαρύνει την υγεία, ότι η τηλεόραση αποβλακώνει, ότι το junk food είναι καταστροφή, αλλά όταν έρχεται η ώρα των επιλογών, προτιμάνε να διανύουν τα 500 μέτρα μέχρι το περίπτερο με το αυτοκίνητο, να καπνίζουν 2 πακέτα τη μέρα, να περνάνε το μεσημέρι τους βλέποντας Λαμπίρη και η διατροφική τους ποικιλία να κυμαίνεται από χάμπουργκερ μέχρι σουβλάκι.

    Η Θεσσαλονίκη, από τις λίγες φορές που έχω ανέβει, μου φαίνεται πολύ πρόσφορη πόλη για ποδήλατο, μορφολογικά και ρυμοτομικά τουλάχιστον.

  8. Rigelian

    Τρίτη, Ιανουαρίου 23, 2007 - 13:27:01

    Σπύρο, η εξαίρεση δεν πρέπει να είναι ο κανόνας. Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές πόλεις - παράδεισοι για τους ποδηλάτες. Γιατί; Ξαναματαλέω για πολλοστή φορά: ΔΙΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΠΕΔΕΣ. Τα Τρίκαλα πχ ή η Ιτέα. Μήπως έχουν υποδομή ποδηλατοδρόμων ή Ευρωπαϊκή νοοτρπία οι κάτοικοί τους;

  9. Σπύρος

    Τετάρτη, Ιανουαρίου 24, 2007 - 09:06:10

    Καλέ μου Rigelian,

    ας είμαστε ειλικρινείς. Όποιος δε θέλει να ζυμώσει, δέκα μέρες κοσκινίζει. Η πλειοψηφία όσων λένε ότι “η Αθήνα δεν κάνει για ποδήλατο γιατί δεν είναι επίπεδη, γιατί έχει πολλά αυτοκίνητα, γιατί δεν έχει ποδηλατόδρομους, γιατί έχει λακκούβες, γιατί έγινε πρωτεύουσα όταν ο Ερμής ήταν ανάδρομος, γιατί το αντιβαρυτικό πεδίο της σπηλιάς του Νταβέλη επηρεάζει τις αλλαγές ταχυτήτων κλπ”¨, κατά πάσα πιθανότητα και στην Ιτέα και στα Τρίκαλα και στην Καρδίτσα και οπουδήποτε αλλού, δε θα επέλεγαν το ποδήλατο.

    Εγώ σε αυτή τη σελίδα καταθέτω μια πολύ συγκεκριμένη προσωπική εμπειρία καθημερινής χρήσης ποδηλάτου στην Αθήνα, την οποίο βλέπω απόλυτα ρεαλιστική και εφικτή. Επομένως μη μου λες ότι “το ποδήλατο δεν είναι για την Αθήνα”. Ας περιοριστούμε στο “το ποδήλατο δεν είναι για μένα, τον Rigelian”.

    Στο συγκεκριμένο άρθρο, έγραψα και για μια ευρωπαική πόλη που δεν είναι διόλου επίπεδη, αλλά αυτό δεν έχει αποτρέψει την εκτενή χρήση του ποδηλάτου.

  10. Rigelian

    Παρασκευή, Φεβρουαρίου 2, 2007 - 11:15:24

    Καλέ μου Σπύρε,
    Μιλάω, όπως πάντα, με γεγονότα, εγώ όντως δεν θα ποδηλατούσα καθημερινά για να πάω στη δουλειά μου, ούτε στη Ιτέα, ούτε στα Τρίκαλα, ούτε στο Amsterdam. Τα γεγονότα, λοιπόν, λένε, ότι αυτές οι πόλεις έχουν πολύ περισσότερους ποδηλάτες απ' ότι στην Αθήνα. Επίσης και, κατά Λιακόπουλο, μηχανές αντιβαρύτητας. :-)

    Και δεν απάντησες, μήπως έχουν υποδομή ποδηλατοδρόμων ή Ευρωπαϊκή νοοτρπία οι κάτοικοί της Ιτέας και των Τρικάλων; (Υπάρχουν και άλλες πόλεις στην Ελλάδα με πολλούς ποδηλάτες, χρησιμοποιώ αυτά τα δύο παραδείγματα διότι τα ξέρω καλά!)

    ΥΓ: Το παράδειγμα της νορβηγικής πόλης έχει να κάνει, μεταξύ πολλών άλλων, ΚΑΙ με την τεράστια διαφορά νοοτροπίας μεταξύ Ελλάδας και Νορβηγίας. Επιπλέον, είναι εξαίρεση.

  11. Σπύρος

    Παρασκευή, Φεβρουαρίου 2, 2007 - 19:01:49

    Μα, οι συνθήκες ζωής σε έναν τόπο αμοιβαία επηρεάζουν και τη νοοτροπία των κατοίκων.

    Προφανώς οι κάτοικοι της Ιτέας, ζώντας σε πολύ πιο ανθρώπινους ρυθμούς από τους Αθηναίους, έχουν διαμορφώσει μια διαφορετική νοοτροπία σε κάποια πράγματα - θες να την ονομάσουμε “ευρωπαική”;. Προφανέστερα, κομμάτι αυτής της διαφορετικότητας, είναι και το ότι έχουν βάλει στη ζωή τους και το ποδήλατοτο. Προφανέστατα, το ότι η πόλη τους είναι επίπεδη, βοηθάει στη διάδοση της χρήσης του ποδηλάτου.

    Υ.Γ. Σίγουρα υπάρχει διαφορά νοοτροπίας μεταξύ Ελλάδας και Νορβηγίας. Ο Σόλιντ δε θα αποκλειόταν από τον Αίαντα της Ηπείρου.

  12. Rigelian

    Δευτέρα, Φεβρουαρίου 5, 2007 - 12:23:01

    Έχοντας ζήσει (για επαγγελματικούς λόγους) κάποιους μήνες στην Ιτέα, δύσκολα μπορώ να πω ότι έχουν πιο “Ευρωπαϊκή” νοοτροπία σε κάποια πράγματα. Απλά, τους βολεύει πολύ να ποδηλατούν! Στην οδήγηση, δε, είναι πολύ χειρότεροι απ' ότι στην Αθήνα!

    ΥΓ: Δεν είναι ντροπή να αποκλείεσαι από μια ιστορική ομάδα μιας ιστορικής περιοχής της πατρίδας μας. Ας πάρει και κανένας άλλος το κυπελλάκι, να δώσουμε λίγη χαρά!

  13. Nek

    Κυριακή, Φεβρουαρίου 11, 2007 - 17:14:23

    Eeee, o filos Rigelian ennoei “as parei kai kamia allh omada istorikhs perioxhs ths patridas mas to kypellaki…” apo ton Panathinaiko…

Ποδηλατικά links

Forum
Ποδηλατ(ισσ)ες
Cyclist Friends

Εταιρίες/Αντιπροσωπείες
Brompton
Dahon
Ideal Bikes
Giant

Online καταστήματα
Cyclist
Foldingbikes.co.uk

Blogs & συμβουλές
spasto.gr
Roadmovie
Sheldon Brown
Bike whenever
Paul Dorn’s Bike Commuting Tips

Κανένα νέο σχόλιο

  • Κανένα σχόλιο

Διαχείριση